al-n3imi
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

al-n3imi

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

الاكلاتالمصريه

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
عيال الذيب
عضو رائـــــــــــــــــــــع
عيال الذيب

ذكر عدد الرسائل : 223
المزاج : ما هزك ريح

الاكلاتالمصريه Empty
مُساهمةموضوع: الاكلاتالمصريه   الاكلاتالمصريه Icon_minitimeالأربعاء مارس 19, 2008 2:02 pm

Basketball cherry santa rendeer affraid pirat pirat tongue Very Happy Smile Exclamation Question Idea Arrow Neutral What a Face Suspect I love you Embarassed affraid affraid afro geek study
ركن الاكلات المصرية...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخواتي الاعزاء بنات منتدانا العزيز
جت لي فكرة اعجبتني ...وفي الواقع صاحبة هذة الفكرة ولكن بقسم اخر هي اختنا حنان فاروق ...صاحبة قسم الجمال المصري...في البداية انا من فترة ليست بالطويلة واناباتابع منتدانا والاكلات اللي موجودة فيه...طبعا اكل رائع ووصفات جميلة لكن....انافكرت في حاجة جديدة نوعا ما.
ليه مش نعمل ركن للاكلات المصرية علشان اخواتنا في الخليج يعرفوا ان الاكل ده مصري وكمان علشان لو عندهم لنفس الاكل وصفة تانية يشاركونا بيه..انافكرت في الركن ده لاكتر من سبب :
اولا: لان فيه بعض الوصفات مش موجودة في مصر وبعض الاسماء بتبقي غريبة علينا وبكده لو في اخت لينا عايشة مثلا في دولة عربية وهي من مصر اساسا تبقي تساعدنا وتقول لنا اقرب وصفة للاكلة ديه تناسبنا احنا كمصرين.
تانيا: الهدف من الركن ده هيبقي اننا كل واحدة فينا وخصوصا اني شايفة اخوات ليننا هنا متجوزين يساعدوا الناس الغلابه اللي زي انا في تعلم الطبخ والاكلات ...لان اختكم عيبها شئ واحد بس في الاكل انها بتنسي دايما مقادير الملح وما الي ذلك ....وده بيرجع لشئ واحد بس .هو ان الكبار اللي بيحاولوا يعلموني دايما لما بتبقي معاهم مش بيهتموا قوي بانهم يقولوا لي بالظبط اد ايه ملح او ماالي ذلك من مكونات لانهم مثلا بيطبخوا من اكتر من عشرين سنة فبتالي بيعتقدوا ان ده شئ مفروغ منه.
انا طولت عليكم لكن ....هنحاول نبدأ ونعمل الركن الجميل ده لكل اخواتنا اللي عايزين يتعلموا الطبخ من اول السلطات (وفعلا محدش يستسهل بباي حاجة) لحد المحاشي المصرية.
وبكده اكون طرحت عليكم اخواتي الموضوع ارجو كل من تستطيع انها تساعدنا من اخواتنا الكبار الموجودين في المنتدي انها تساعدنا ..وتقول فعلا الطريقة الي هي بتطبخ بيها يعني الواقع وليس الشئ المثالي وتحكي كل الاحتياطات وكل خطوة بالتفصيل علشان لو اتزنقنا (اضطرينا) في يوم اننا نطبخ بجد يبقي نلاقي مرجع زي كتاب ابلة نظيرة يعلمنا.
ولكم مني جزيل الشكر واناباذن الله معاكم لاني انا كمان عايزة اتعلم لكن هنحاول ننظم مع بعض الركن علشان يبقي اجمل ركن.....
انا باقترح نبدا باهم وجبة مصرية ودايما بتبقي موجودة جنب كل الاكل ..الا وهو الرز الابيض..كتير هيقولوا لي ده سهل جدا انا عارفة بس ممكن لو فيه اخت لينا شاطرة تقول هي بتعمله ازاي وايه الاحتياطات اللي بتعملها علشان مش يكون مثلا (معجن) او شايط
السلام عليكم..اختكم من مصر
https://al-n3imi.yoo7.com/profile.forum?mode=editprofile
بنت النعيمي
بنت النعيمي

انثى عدد الرسائل : 209
المزاج : مكيف

الاكلاتالمصريه Empty
مُساهمةموضوع: رد: الاكلاتالمصريه   الاكلاتالمصريه Icon_minitimeالأحد مارس 30, 2008 1:57 pm

مشكوووووووووووووووووووووووووووووووووووور اخوي عيال الذيب
https://al-n3imi.yoo7.com
بنت النعيمي
بنت النعيمي

انثى عدد الرسائل : 209
المزاج : مكيف

الاكلاتالمصريه Empty
مُساهمةموضوع: رد: الاكلاتالمصريه   الاكلاتالمصريه Icon_minitimeالأحد مارس 30, 2008 1:57 pm

مشكوووووووووووووووووووووووووووووووووووور اخوي عيال الذيب
https://al-n3imi.yoo7.com
عيال الذيب
عيال الذيب

ذكر عدد الرسائل : 223
المزاج : ما هزك ريح

الاكلاتالمصريه Empty
مُساهمةموضوع: رد: الاكلاتالمصريه   الاكلاتالمصريه Icon_minitimeالسبت أبريل 12, 2008 12:47 pm

العفوووووووووووووووو
I love you
https://al-n3imi.yoo7.com/profile.forum?mode=editprofile

الاكلاتالمصريه
صفحة 1 من اصل 1